Apteekkituotteiden verkkokauppa
- Vuonna 2019 avatun verkkokaupan valikoimissa tuhansia tuotteita, mm. käsikauppalääkkeitä, ravintolisiä, monenlaisia arjen apuvälineitä ja hyvinvointituotteita.
- Verkkokaupan voimakas kasvu vaati uusia ratkaisuja paperisen keräyksen tilalle.
- Talk’nPick puhekeräysratkaisu on tuonut tehokkuutta mm. keräysten optimoinnin ja monikeräyksen kautta.
Äänikeräys vaihtoehtona
Varaston laajenemisen ja kasvavan liiketoiminnan positiivisen ongelman takia lähdettiin viime keväänä hakemaan uutta keräysratkaisua. Vahvana vaihtoehtona digitaalisista ratkaisuista oli lähteä etsimään toimittajaa, jolla on tarjolla äänikeräysratkaisu, jonka avulla päästäisiin kertaheitolla pois paperisista toiminnoista, tehostettaisiin toimintoja ja vähennettäisiin askelia.
Kivuton toimitus
Lauri Olo-apteekilta kertoo puolen vuoden käyttökokemuksen jälkeen, että Talk’nPick ratkaisun toimitus sujui melko hyvin, ratkaisun peruslogiikka on selkeä ja käyttöönotto varastossa meni jokseenkin kivuttomasti.
Karoliina, varastotyöntekijä: ”Meillä ei ollut varastolla ennakko-odotuksia äänikeräysratkaisusta tai ylipäätään sen käytöstä. Aluksi luurin pitäminen käsivarressa oli vähän outoa ja se painoikin, mutta hyöty siitä, että molemmat kädet vapautuivat keräämiseen ja hyöty näkyy etenkin koontikeräyksessä, joka sujuu aiempaa nopeammin ja tavaraa lähtee enemmän ulos. Ja äkkiä siihen luurin painoonkin tottui. Paperilla tehtävään keräykseen emme halua enää palata.”
Tilausmäärät tuplaantuvat sesonkiaikoina
Kuten monessa muussakin verkkokaupassa, sesonkiaikoina tilausmäärät tuplaantuvat, jopa triplaantuvat, etenkin loppuvuotta kohden. Toimituksien pysyminen aikataulussa vaatii lisätyövoimaa keräykseen. Ratkaisun käyttäjäystävällisyyden ansiosta, sesonkityöntekijät keräävätkin Talk’nPick ratkaisulla jo ensimmäisestä työpäivästä lähtien.
Lauri Pudas, verkkopalvelujohtaja: ” Uudella keräilijällä menee suunnilleen kaksi tuntia oppia äänikeräily. Uusien työntekijöiden aloittaessa tehokkuusmittarit näyttävät hetkellistä tehojen laskua, mutta tilanne tasoittuu melko nopeasti.”
Tehokkuusmittarit plussalla
Tehokkuusmittareilla mitattuna tehot ovat nousseet ja valmiiden tilauksien määrää per päivä on saatu nostettua systemaattisesti. Monikeräilyn myötä askelten määrä on vähentynyt, mutta vielä tehoja voisi vielä parantaa, kun optimointityökalut kehittyisivät tools-työkalussa.
Kehitystyö jatkuu yhdessä
Kehittämiseen sitoutunut asiakas on meille helmi ja kehittämistyötä jatketaankin Olo-apteekin osaavan tiimin kanssa siten, että koko ratkaisun potentiaali ja hyöty sen kaikilta osin saadaan otettua käyttöön.
Lauri Pudas, verkkopalvelujohtaja: ”Talk’nPickin tuomilla tehonlisäyksissä tullaan pääsemään tulevaisuudessa ”viitosvaihteen vauhtiin”. Lisäpotentiaalia ratkaisussa löytyy, kun äänikeräilyn toimintoja kehitetään vielä edelleen ja ratkaisun uusia hyötyjä otetaan käyttöön.”