Clicky

Blogi

Jan 17, 2019

Oy Medifon Oy:n logistiikkapäällikkö Jyrki Ristinen kertoo kokemuksiaan Devoca ratkaisuista.

Alkukeväällä 2017 tiesimme lähes tuplaavamme volyymimme ennen kesää, eikä henkilömäärän tuplaaminen logistiikassa tuntunut oikealta kehitysvaihtoehdolta.

Olin jo tovin etsinyt uutta järjestelmää, jossa voisimme hyödyntää normaaleja älypuhelimia, mutta missään ei sellaista tullut vastaan. Keskustelin useamman ison toimittajan kanssa vaihtoehdoista. Ainoat vaihtoehdot esimerkiksi äänikeräilyn suhteen olivat järjestelmät, jotka toimivat toimittajien omilla ko. tarkoitukseen räätälöidyillä laitteilla. Yhtenä näiden laitteiden haittapuolena oli korkea hankintahinta. Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on harvoin mahdollisuuksia investoida satoja tuhansia laitteisiin ja ohjelmistoihin, joten jotain muuta oli keksittävä. Olin tiedustellut muutamalta toimittajalta valmista ratkaisua tai halua kehittää haluamani ohjelmisto älypuhelimeen, mutta ajatus ei saanut vastakaikua.

Vuoden 2016 loppupuolella olin törmännyt Devocan kehittämään järjestelmään ja aloin miettimään onko tässä jotain meille sopivaa. Ensimmäisen demon jälkeen Devoca järjesti henkilökunnallemme mahdollisuuden testata järjestelmää omassa varastossamme, oikealla datalla. Vastaanotto oli positiivinen, emme saaneet henkilöstöltämme yhtään negatiivista kommenttia. Kaupallisista asioista pääsimme suhteellisen kivuttomasti yhteisymmärrykseen ja käyttöönotto aloitettiin nopeasti. Järjestelmä oli käytössä jo 2017 toukokuun alusta.

TEHOKKUUS NOUSI 40 % KUUKAUDESSA

Jo heti ensimmäisen kuukauden käytön jälkeen tehokkuus oli noussut noin 40 % ja virheiden määräkin oli vähentynyt. Kehitystarpeitakin toki edelleen oli. Nykyään järjestelmä toimii keräilyn osalta kuten haluamme. Uusia toiminnallisuuksia jatkokehitämme yhdessä Devocan kanssa. Tämä onkin ollut yksi positiivisista puolista yhteistyössämme - uusien toiminnallisuuksien kanssa ei koskaan ole haastetta. Tällä hetkellä tutkimme miten voisimme hyödyntää NFC tageja keräilyssä ja vastaanotossa.

Järjestelmän perustoimivuus kestää täysin vertailun kenen tahansa toimittajan äänikeräilyjärjestelmään, mutta Talk'nPickin osalla saadaan lisäksi hyödynnettyä puhelimen näyttöä. Esimerkiksi tuotekuvien käyttömahdollisuus on selkeä etu. Koska käytämme aivan tavallisia älypuhelimia, on päätelaitteiden hankintahinta muutamia satoja, ei tuhansia euroja. Lisäksi päätelaitteiden toimitusaika on hyvin lyhyt. Jopa käynti lähimmässä Prismassa riittää, sillä järjestelmän käyttämiseen käy melkein mikä tahansa Android älypuhelin.

Integrointi olemassa olevaan varastonohjausjärjestelmään tai ERP:iin kannattaa tehdä huolella. Sitä varten tarvitaan selkeät päätökset kokonaisprosessin ja tarvittavien toiminnallisuuksien uudelleenjärjestelyjen osalta. Hieman yllätyksellistä oli ettei mikään näistä vaatinut kovin isoa työtä. Muutamista työpäivistä kuitenkin puhutaan.

POSITIIVINEN KOKONAISUUS JA KOKEMUS

Kokemukset tähän mennessä ovat olleet pelkästään positiivisia. Ainoa isompi haaste on kuulokkeiden mikrofonit, jotka vaativat vielä kehittämistä. Puheohjauksen komentoja joutuu joskus toistelemaan samoin kuin ymmärtääkseni myös muissa vastaavissa järjestelmissä. Langattomien kuulokkeiden toimivuus ei pienen viiveen johdosta ole vielä tavoitteemme mukaista, mutta testaamme yhdessä eri toimittajien malleilla löytääksemme parhaan yhdistelmän.

Kokonaisuutena olen hyvin tyytyväinen Devocan järjestelmään. Mitä enemmän käytämme järjestelmää, sitä enemmän tulee myös uusia tehtäviä mitä haluaisimme Devocan järjestelmän avulla hoitaa. Ja ainakin toistaiseksi he ovat olleet hyvin vastaanottavaisia ideoillemme.

 

Jyrki Ristinen, logistiikkapäällikkö

Oy Medifon Ab