Medifon Oy

Medifon Oy nosti varastotehoa reilut 30%

medifon logo

Medifon Oy on lääkealalla toimiva  tukkuyritys. Viime vuosien kasvu on ollut kovaa ja  edessä oli varautuminen isoon hyppäykseen uuden päämiehen myötä.

Suuriin kilpailijoihin verrattuna ovat kehitysresurssit rajallisemmat, mutta pelkällä lisätyövoiman palkkaamisella ei kasvuun haluttu varautua. Sopiva teknologia löytyi Devocalta ja ratkaisu säästi itsensä alle puolessa vuodessa takaisin.

Haasteena kehitysinvestoinnin kustannukset

Medifon Oy oli jo jonkin aikaa etsinyt Espoon varastoonsa (4500 m2, noin 5000 lavapaikkaa ja 10.000 tuoteriviä) pk-yrityksen investointikykyyn soveltuvaa ratkaisua. Voimakas kasvu vaati ratkaisuja ja vaikka uutta henkilökuntaa jouduttaisiin kuuden vakituisen keräilijän lisäksi palkkaamaan, niin kaikkea ei työvoiman lisäyksellä haluttu hoitaa.

Apteekkeja, sairaaloita ja luontaistuotekauppaa palveleva yritys joutui miettimään kehittämistä huolellisesti. Siirtyminen paperista puhekeräykseen oli alusta lähtien yksi vakavammin otettavista vaihtoehdoista, mutta ratkaisujen hinnat olivat kehittämisen haasteena. Lopulta Medifon päätyi Devocan uuteen ratkaisuun, jossa yhdistyi puheentunnistus ja kosketusnäyttö sekä tarvittaessa jopa viivakoodilukijat samassa paketissa. 

Oman haasteensa lopulliselle ratkaisulle toivat alan omat erityispiirteet erä- ja päivämääräseurantoineen. Ilman räätälöintiä ei toteutuksessa selvittykään.

Varasto

Vauhdilla tuotantoon

varaston keräilykapasiteetin kehittäminen digitaalisella ratkaisulla

Medifonin logistiikasta vastaavan Jyrki Ristisen mukaan, puhekeräyksellä hoidetaan 70-80% kaikista tuoteriveistä. ”Jo nyt on saatu aikaan noin 25-30 % tehonlisäys ja kun kaikki mahdollinen saadaan puhekeräyksen alle, niin tehot kasvavat tästäkin. Arviolta parin työntekijän verran säästöä siis tulee syntymään ja tokihan riski kasvun osalta on paljon paremmin hallinnassa. Olemme erittäin tyytyväisiä jo saavutettuihin tuloksiin, vaikka kehitys on vasta alkumetreillä.”

Itse puheentunnistuskin on Medifonilla toiminut varsin hyvin, vaikka täsmällisempään puhetyyliin onkin ”koneen” kanssa keskusteltaessa saatu tottua.

Älypuhelin vastaa hienosti kehittämisen tarpeisiin

Päätelaitteena toimiva, käyttäjän kyynärvarteen, hihakkeeseen kiinnitetty älypuhelin vapauttaa keräilijän kädet työhön sekä tuo mukanaan kaivattua kustannustehokkuutta. Medifonin ratkaisussa päädyttiin lopulta normaalin 4G-verkon tukeen, mutta myös oman langattoman verkon käyttö on mahdollista. Toimivuus mobiiliverkossa on ollut hyvä, eikä pätkimistä tai käyttökatkoksia ole ilmennyt. Kustannukset pysyvät myös tältä osin erittäin maltillisina, kun isompiin verkkoinvestointeihin ei tarvinnut lähteä.

”Kustannustehokkuutta on pyritty hakemaan ratkaisun kaikista osista”, kertoo Devocan toimitusjohtaja Leo Hämäläinen. ”Puhelin päätelaitteena mahdollistaa paljon, mutta laadukkaat hyllytavarana saatavat komponentit sekä ketterä kehitysmallimme ovat myös kilpailukykyisen hinnan takana. Ratkaisu sinällään on melko ainutlaatuinen ihan maailman mittakaavassa asti.”

HIhake koko kuva

Henkilöstö mukaan alusta lähtien

Neljäkymmentä vuotta logistiikka-alalla toiminut varastotyöntekijä Kalevi Palmu ei takaisin paperiin enää vaihtaisi. ”Työ paperilla keräilyyn verrattuna on helpompaa ja nopeampaa. Turhauttavat tiedon syöttämiset päätteelle kierroksen jälkeen ovat myös poistuneet. Nyt kun kädet ovat kierroksen aikana täysin vapaana, voin keskittyä oikeisiin asioihin”, kertoo Kalevi työnsä lomassa.

Tärkeä osa investoinnin onnistumista ovat olleet vanhat työntekijät. Projektia mietittiin alusta lähtien laajalla ryhmällä ja käytännön tuntumaa haettiin jo ennen varsinaista päätöstä omalla varastolla tapahtuneen testauksen kautta. Positiivisessa hengessä menneen projektin lopputulos onkin otettu ilolla vastaan.

Devoca main v001

Hyödyt irti nopeasti

Järjestelmän hyötyjen ulosmittaaminen on siis vasta alkuvaiheessa, mutta jo nyt ollaan varmoja investoinnin onnistumisesta. Järjestelmän myötä keräilytarkkuus ja -nopeus ovat parantuneet selvästi, mutta myös turhia työvaiheita on jäänyt kokonaan pois.

Ratkaisun käyttö on helposti omaksuttavissa ja tekijät siirtyvätkin muutaman ohjatun keräilykierroksen jälkeen suoraan työssä oppimiseen. Ratkaisun helppokäyttöisyys onkin tärkeä seikka esimerkiksi, kun käytetään väliaikaista työvoimaa.  Järjestelmä on tuonut mukanaan myös uutta ryhtiä koko varastoporukan tekemiseen ja yrityksen johto saa varaston toiminnasta reaaliaikaista tietoa.

Devoca 02 NETTI kopio

Lue myös

Tutustu myös muihin asiakkaisiimme

collico logo 400

Collico Oy

Oman haasteensa lopulliselle ratkaisulle toivat alan omat erityispiirteet erä- ja päivämääräseurantoineen. Ilman räätälöintiä ei toteutuksesta selvittykään.

logo 1 tavo

Tampereen Autovaraosa Oy, Tavo

TAVO Oy on raskaan kaluston varaosien maahantuonti-, tukku- ja vähittäismyyntiyritys. Varastonhallintaan tarvittiin tehokkuutta ja siksi TAVO valitsi Talk'nPickin.

devoca ikoni

Varaston kehitysinvestoinnit kuriin

Pk-yrityksen kehitysresurssit ovat usein rajalliset. Investointikyky ei aina ylety uuden teknologian käyttöönottoon ja kehittäminen jääkin puolitiehen. DevocanTalk’nPick on työkalu niin suurten kuin pientenkin yritysten tarpeisiin. Ratkaisun keskeinen lähtökohta on ollut kokonaistaloudellisuus ja uuden tehokkuuden mahdollistaminen kaikille yrityksille. 

Ratkaisun ydin on varaston tarpeisiin räätälöity sovellus ja älypuhelin, jota käytetään sopivalla yhdistelmällä eri rajapintoja. Puheentunnistus, kosketusnäyttö ja viivakoodilukijat ovat tavallisimmat käyttötavat. Tarvittaessa voidaan hyödyntää myös älylaseja tai vaikka vyöllä kannettavaa tulostinta.