Medifon Oy
Medifon Oy nosti varastotehoa yli 40%
Lääke- ja terveysalan tukkukauppa, perustettu 1981
- Toiminnan voimakas kasvu edellytti uusia ratkaisuja paperisen keräysmenetelmän tilalle.
- Varastotilat Espoossa käsittävät 11 000m2 ja noin 15 000 tuotetta. Kerääjiä on 40.
- Talk’nPick-ratkaisun käyttöönotto paransi tehokkuutta jo alkuvaiheessa 25-30 %.
- Keräilijöiden päätelaitteena toimii mobiiliverkossa toimiva älypuhelin, joka yhdessä teknisen hihakkeen kanssa mahdollistaa puettavan ratkaisun, vapauttaen molemmat kädet työskentelyyn ja lisäten kustannustehokkuutta.
Haasteena kehitysinvestoinnin kustannukset
Medifon Oy oli jo jonkin aikaa etsinyt Espoon varastoonsa (4500 m2, noin 5000 lavapaikkaa ja 10.000 tuoteriviä) pk-yrityksen investointikykyyn soveltuvaa ratkaisua. Voimakas kasvu vaati ratkaisuja ja vaikka uutta henkilökuntaa jouduttaisiin kuuden vakituisen keräilijän lisäksi palkkaamaan, niin kaikkea ei työvoiman lisäyksellä haluttu hoitaa.
Apteekkeja, sairaaloita ja luontaistuotekauppaa palveleva yritys joutui miettimään kehittämistä huolellisesti. Siirtyminen paperista puhekeräykseen oli alusta lähtien yksi vakavammin otettavista vaihtoehdoista, mutta ratkaisujen hinnat olivat kehittämisen haasteena. Lopulta Medifon päätyi Devocan uuteen ratkaisuun, jossa yhdistyi puheentunnistus ja kosketusnäyttö sekä tarvittaessa jopa viivakoodilukijat samassa paketissa.
Oman haasteensa lopulliselle ratkaisulle toivat alan omat erityispiirteet erä- ja päivämääräseurantoineen. Ilman räätälöintiä ei toteutuksessa selvittykään.
Vauhdilla tuotantoon
Medifonin logistiikasta vastaavan Jyrki Ristisen mukaan, puhekeräyksellä hoidetaan 70-80% kaikista tuoteriveistä. ”Jo nyt on saatu aikaan noin 25-30 % tehonlisäys ja kun kaikki mahdollinen saadaan puhekeräyksen alle, niin tehot kasvavat tästäkin. Arviolta parin työntekijän verran säästöä siis tulee syntymään ja tokihan riski kasvun osalta on paljon paremmin hallinnassa. Olemme erittäin tyytyväisiä jo saavutettuihin tuloksiin, vaikka kehitys on vasta alkumetreillä.”
Itse puheentunnistuskin on Medifonilla toiminut varsin hyvin, vaikka täsmällisempään puhetyyliin onkin ”koneen” kanssa keskusteltaessa saatu tottua.
Älypuhelin vastaa hienosti kehittämisen tarpeisiin
Päätelaitteena toimiva, käyttäjän kyynärvarteen, hihakkeeseen kiinnitetty älypuhelin vapauttaa keräilijän kädet työhön sekä tuo mukanaan kaivattua kustannustehokkuutta. Medifonin ratkaisussa päädyttiin lopulta normaalin 4G-verkon tukeen, mutta myös oman langattoman verkon käyttö on mahdollista. Toimivuus mobiiliverkossa on ollut hyvä, eikä pätkimistä tai käyttökatkoksia ole ilmennyt. Kustannukset pysyvät myös tältä osin erittäin maltillisina, kun isompiin verkkoinvestointeihin ei tarvinnut lähteä.
”Kustannustehokkuutta on pyritty hakemaan ratkaisun kaikista osista”, kertoo Devocan toimitusjohtaja Leo Hämäläinen. ”Puhelin päätelaitteena mahdollistaa paljon, mutta laadukkaat hyllytavarana saatavat komponentit sekä ketterä kehitysmallimme ovat myös kilpailukykyisen hinnan takana. Ratkaisu sinällään on melko ainutlaatuinen ihan maailman mittakaavassa asti.”
Henkilöstö mukaan alusta lähtien
Neljäkymmentä vuotta logistiikka-alalla toiminut varastotyöntekijä Kalevi Palmu ei takaisin paperiin enää vaihtaisi. ”Työ paperilla keräilyyn verrattuna on helpompaa ja nopeampaa. Turhauttavat tiedon syöttämiset päätteelle kierroksen jälkeen ovat myös poistuneet. Nyt kun kädet ovat kierroksen aikana täysin vapaana, voin keskittyä oikeisiin asioihin”, kertoo Kalevi työnsä lomassa.
Tärkeä osa investoinnin onnistumista ovat olleet vanhat työntekijät. Projektia mietittiin alusta lähtien laajalla ryhmällä ja käytännön tuntumaa haettiin jo ennen varsinaista päätöstä omalla varastolla tapahtuneen testauksen kautta. Positiivisessa hengessä menneen projektin lopputulos onkin otettu ilolla vastaan.
Hyödyt irti nopeasti
Järjestelmän hyötyjen ulosmittaaminen on siis vasta alkuvaiheessa, mutta jo nyt ollaan varmoja investoinnin onnistumisesta. Järjestelmän myötä keräilytarkkuus ja -nopeus ovat parantuneet selvästi, mutta myös turhia työvaiheita on jäänyt kokonaan pois.
Ratkaisun käyttö on helposti omaksuttavissa ja tekijät siirtyvätkin muutaman ohjatun keräilykierroksen jälkeen suoraan työssä oppimiseen. Ratkaisun helppokäyttöisyys onkin tärkeä seikka esimerkiksi, kun käytetään väliaikaista työvoimaa. Järjestelmä on tuonut mukanaan myös uutta ryhtiä koko varastoporukan tekemiseen ja yrityksen johto saa varaston toiminnasta reaaliaikaista tietoa.
Lue myös
Tutustu myös muihin asiakkaisiimme
Collico Oy
Oman haasteensa lopulliselle ratkaisulle toivat alan omat erityispiirteet erä- ja päivämääräseurantoineen. Ilman räätälöintiä ei toteutuksesta selvittykään.
Tampereen Autovaraosa Oy, Tavo
TAVO Oy on raskaan kaluston varaosien maahantuonti-, tukku- ja vähittäismyyntiyritys. Varastonhallintaan tarvittiin tehokkuutta ja siksi TAVO valitsi Talk'nPickin.
Varaston kehitysinvestoinnit kuriin
Pk-yrityksen kehitysresurssit ovat usein rajalliset. Investointikyky ei aina ylety uuden teknologian käyttöönottoon ja kehittäminen jääkin puolitiehen. DevocanTalk’nPick on työkalu niin suurten kuin pientenkin yritysten tarpeisiin. Ratkaisun keskeinen lähtökohta on ollut kokonaistaloudellisuus ja uuden tehokkuuden mahdollistaminen kaikille yrityksille.
Ratkaisun ydin on varaston tarpeisiin räätälöity sovellus ja älypuhelin, jota käytetään sopivalla yhdistelmällä eri rajapintoja. Puheentunnistus, kosketusnäyttö ja viivakoodilukijat ovat tavallisimmat käyttötavat. Tarvittaessa voidaan hyödyntää myös älylaseja tai vaikka vyöllä kannettavaa tulostinta.